Chuť Nebe
Chuť Nebe
Rozhovor Kamily
Kozákové s Martinem Damianem, který se dlouhodobě věnuje tvorbě ikon a vedení
kurzů „amatérského ikonopisu“.
Pane Damiane, vy jste
z Prahy?
Já jsem z Moravy, pocházím z Mohelnice. Teď
působím částečně v Praze, atelier mám na Berounsku.
Jak se to stalo, že
jste začal pořádat kurzy ikonopisu? Nebo ještě lépe, co Vás ikonám přivedlo?
K ikonám jsem se dostal, jak se říká „jako slepej k houslím“.
To bylo v období, kdy jsem byl v klášteře u bratří kapucínů. A to
postupně tady v Praze v sv. Josefa, pak na Hradčanech a v Újezdě
u Uničova. Tam už dnes ale klášter není.
Vy jste řeholník?
Už ne, ale byl jsem šest let. Ve chvíli, kdy mi vypršely
časné sliby, jsem se rozloučil a odešel.
K ikonám jsem se dostal v období, kdy jsem byl
v Olomouci ve formačním domě. Bylo to v roce 2003. Tehdy se jeden
bratr stěhoval z jedné komunity do druhé. A většinou když bratři něco
nepotřebují, tak ty věci dají do rekreační místnosti do takové poličky. Jeden
bratr, co se stěhoval, měl tempery, které tam nechal. My jsme tam chodili na
kafe a měli jsme tam i formaci, takže několikrát denně jsem tam procházel a
vždycky jsem zrakem spočinul na těch temperách. A hned mě napadlo, abych si
udělal ikonu. Nejdřív jsem si říkal: „Taková blbost, vyplýtvám barvy, spoustu
času, a nic z toho nebude.“ Ale když mě ta myšlenka víc než měsíc
pronásledovala, tak jsem potom porosil bratra, který uměl se dřevem, byl to
řeholník jménem Damián, on mi připravil dřevo na ikonu a začal jsem dělat svojí
první ikonu. Byla to ikona Krista Pantokratora. Když jsem jí dokončoval, tak
začali chodit bratři z kláštera a najednou jeden chtěl ikonu Svaté rodiny,
další chtěl kříž z Taizé a podobně. Takže mě to nutilo pokračovat. Já jsem
původně myslel, že si udělám jednu ikonu pro sebe. K rozjímání. No ale pak jak začali
chodit bratři, tak jsem se začal o ikonografii víc zajímat, začal jsem se učit
tvorbu ikon a seznámil jsem se s jednou pravoslavnou malířkou ikon. Tam
byl ale problém, protože jí bylo zakazováno, aby mě cokoliv učila. Protože
v pravoslaví je určitá hierarchie. Ikopisectví tam patří do služby církve,
biskup má pod sebou kněze, jáhny a ikonopisce. Většinou toho ikonopisce svěří
do duchovní správy nějakému knězi, ten se o něj stará a duchovně ho vede i při
té tvorbě ikon. Takže z tohoto důvodu, protože byla pod tímto vedením, mě
neměla cokoli učit. Nicméně dnes je množství literatury a informací na
internetu. Dnes někdo vezme obrázek, překreslí ho, dá za to zlato a už má ikonu.
Bez toho, aby byl dodržen kánon, který je v ikonografii daný. Bez perspektivy,
která je pro ikonopis typická. Takže ta prezentace na internetu se musí
prosívat a často není správná.
Ke kurzům ikon jsem se dostal až po letech. V roce 2011
ode mě chtěla skupinka výtvarníků a restaurátorů kurz ikonopisectví, takže jsem
to pro ně udělal. Konalo se to v jedné výtvarné škole v Plzni a bylo
to tehdy zaměřené hlavně na výtvarnou stránku. Docela se mi to zalíbilo.
Atmosféra byla příjemná, bylo to fajn. Pak jsem měl v roce 2013 výstavu
ikon v Sázavském klášteře. Umístili jsme je podél prohlídkové trasy a jako
doprovodný program jsme udělali kurz ikonopisectví. A protože to mělo velký
ohlas, začal jsem kurzy ikonopisectví začal pořádat pravidelně. Například v Újezdu u Uničova, kde jsem
byl kdysi v noviciátě a ty lidi z farnosti znám, tam teď probíhají už
10 let.
Kolik jich zvládnete
za rok?
Loni jsem měl tuším 12, letos se plánuje 19, ale třeba teď
už vím, že právě v Újezdě u Uničova se to bude rušit, protože ubytovávají lidi
z Ukrajiny a nebude místo. Takže zhruba jeden až dva do měsíce.
Máte k tomu
ještě nějaké zaměstnání?
Na půl úvazku pracuji jako účetní, vždy pondělí až středa
dopoledne. Ve čtvrtek potom buď začínají kurzy, nebo jsem v atelieru a
pracuji na ikonách. Teď třeba dělám ikonu svaté Kláry do Florencie pro tamní klášter
sester klarisek kapucínek. Ony tam mají formační dům. Ta ikona má asi metr
třicet a bude umístěná v jejich kapli.
Jak vaše aktivity
vnímá pravoslavná církev?
Já to beru tak, že kdo tvoří nebo má rád ikony, tak se tím
určitým způsobem vrací k původnímu výtvarnému umění křesťanství. Ikony
tady byly dřív než rozdělení církve. Takže já osobně neuznávám, co je
pravoslavné, co není pravoslavné. Nicméně pravoslavní duchovní moji tvorbu
neuznávají, protože já bych musel být pravoslavný a pod vedením biskupa. To
v katolické církvi není. My tady můžeme být vedeni pouze v uvozovkách
Duchem svatým, protože Duch svatý je jediný pravý ikonopisec. Ale to platí
samozřejmě i v pravoslavné církvi. Jak říkám, ikony tady byly dřív než
rozdělení církve. Takže to, že tvoříme ikony neznamená, že bychom chtěli někomu
něco brát. Nakonec je to i v katolické církvi. Její součást řeckokatolická
církev má hlubokou tradici v tvorbě ikon. Myslím, že ikony nejsou to, co
by nás mělo rozdělovat. Naopak by nás to mohlo spojovat, protože to tu bylo
dřív než rozdělení církve v 11. století.
Všimla jsem si, že na
kurzu se ikony kopírují. Vznikají někdy na kurzu i ikony originální?
Kurzu jsou většinou koncipovány tak, že každý dělá svojí ikonu
podle předlohy. Ale jsou i takové, že se zpracovává jedno téma. A tam se můžeme
jednak hlouběji zaměřit teologicky směrem k jednomu tématu a jednak
zkoušíme dělat vlastní nákresy. Tam se třeba učíme, jak se sestavuje obličej a
podobně. Měli jsme například u bratří karmelitánů na fortně duchovní cvičení
s pravoslavnou teoložkou Kateřinou Bauer. Ta vedla duchovní cvičení s
tématem Ježíšovy modlitby a mezi tím byl čas vyhrazený pro tvorbu ikony. Tam
jsme se učili dělat i vlastní návrh a do té tvorby více proniknout.
Ono totiž na kurzy nechodí vždy lidé, kteří mají vyloženě
výtvarné nadání a proto je potřeba použít předlohu, kterou obkreslí. Ale vždy
se najde pár lidí, kteří vytvoří svůj nákres, který použít mohou. Protože je
hezký a odpovídá byzantské tradici. Ovšem při tvorbě ikon nejde v první
řadě o výtvarné umění, ale o duchovní prožitek, protože tvorba ikony je
především výsledek modlitby a duchovního života. Mnohem důležitější, než ta
výtvarná část je to, že se člověk může setkat s Kristem. Může se setkat
s Bohem během té tvorby. Proto se na těch kurzech snažím, aby byl klid,
aby bylo zachováno silentium. Většinou pustím nějakou duchovní hudbu, nebo když
je chvilku čas, tak čtu jeden zajímavý příběh ze starého kláštera, kde byla
ikonopisecká dílna. S čím se ti bratři potýkali, na co si museli dát pozor
a podobně. Je úžasné, že po skončení kurzu mi někteří účastníci říkají, že to,
o čem jsem četl, oni prožívali. Úplně
jako těmi před staletími, když mniši tvořili v klášteře, tak podobně i my
zápasíme teď. Protože tvorba ikon je duchovní cesta. Je to jako modlitba.
Mnohdy se člověku do modlitby nechce, mnohdy se musí prát s tím, aby se vůbec
dostal do přítomnosti Boží. Někdy si člověk sedne do modlitby, myšlenky pořád
proudí a člověk se nemůže soustředit, aby se usebral. Podobné je to
s tvorbou ikon. Člověk prožívá boje. Nanáší nějaký odstín, který už jednou
nanášel, znovu se musí vrátit k tomu, kde začal, je to duchovní cesta. A
většinou, když se na kurzu zachovává silentium, člověk se nechá uchvátit tvorbou
a snaží se do ní proniknout, tak většinou po skončení kurzu odchází a říká: „Opravdu
to byl hluboký duchovní zážitek.“ To není jenom nanášení barev, to není jenom
výtvarný kurz. To je spíš duchovní kurz, který je obohacen tím, že člověk hledá
teologii v těch barvách, zlatě, dřevě a ve všem tom materiálu, který
používáme při tvorbě.
Máte nějaké výtvarné
vzdělání, nebo jste si to jen poprvé zkusil s těmi temperami po
spolubratrovi?
Vlastně ano. Musím říct, že jsem asi nějaký talent měl, i
když jsem pořád říkal, že to přišlo samo od sebe. Ale pak jsem si uvědomil,
když jsme měli sraz se základní školou a procházeli jsme si s naší bývalou
třídní učitelkou tu budovu, tak na jedné chodbě visela moje malba. Bylo to
zátiší, které jsem dělal jako dítě. A říkal jsem si: „Není to špatný!“ Potěšilo
mě, že to tam celá léta visí. Asi to ve mně nějak bylo, protože jsem vždycky
rád maloval a kreslil.
Když už jsem tvořil ikony, tak jsem se přihlásil do kurzu,
který pořádala Národní galerie v Praze. Jmenovalo se to Kopie mistrů a nevěnovali
jsme se tam vyloženě ikonopisectví. Dělaly se tam i různé jiné techniky, ale
bylo to zajímavé a přínosné. Bylo to fajn. Takže žádné skutečné výtvarné
vzdělání nemám. Co mám je teologie, mám tříletý obor teologické školy
v Olomouci, obor Teologie a spiritualita zasvěceného života. Ve třídě jsem
byl já a kromě pár bratří, kteří chodili na náslechy, tam bylo ještě zhruba 31
řeholních sester. Takže jsme byli dost zvláštní studijní skupina. Ale bylo to
hodně přínosné a do dneška z toho čerpám, třeba i při kurzech
ikonopisectví, nebo při týdenních duchovních cvičeních s tvorbou ikon,
které pořádáme s manželi Bohdíkovými. To je velice hezká akce. Člověk se
ponoří do modlitby a zároveň i do tvorby.
Ono asi ty čtyři dny běžného
kurzu není na tvorbu ikony mnoho, že?
Je to pravda, ale máme to naplánováno tak, aby se dala
stihnout. Někdy se stane, že si člověk vybere třeba příliš složité téma, které
nemůže zvládnout, tak třeba pak zůstává v ikonopisecké dílně „po škole“,
aby si to dodělal. V tom případě je pak výhoda, když je kurz
s přespáváním, právě tak, jak to chystáme u vás v Teplé. Když jsme na
jednom místě, je to pak mnohem intenzivnější. Člověk může jít ráno na mši
svatou nebo se pomodlit v kostele a ztišit se. I já když z takového
kurzu odjíždím, tak jsem sice fyzicky vyčerpaný a unavený, ale duchovně
povzbuzený. A mohu říct i šťastný, protože vidím ty lidi odjíždět a vnímám, že to
pro ně bylo přínosem duchovním, ale že si i odpočinuli.
My jsme ani nestihli
tento kurz u nás v klášteře zveřejnit, protože bylo hned plno…
Ono ani nejde brát moc lidí najednou. Když je účastníků
najednou moc, už to nefunguje, není to ono. Třeba i silentium se hůř zachovává
a podobně. O kurz v Teplé byl velký zájem, jste žádaní … :)
Podle jakých předloh
pracujete?
Jako předlohy si bereme reprodukce starých ikon. Protože
ikonopisec by si měl brát jako předlohu co nejstarší ikony. Jiné to je, když
tvořím ikonu nějakých nových světců. Třeba loni jsem dělal ikonu pro
arcibiskupství olomoucké, byla to ikona pátera Stojana a Josefa Emila Kapauna.
To jsou osoby, které ještě nejsou blahořečené, nicméně je to v procesu. U
ikon je totiž možné zobrazovat postavy, které už zemřely v pověsti
svatosti a bereme je jako spravedlivé lidi. U těchto lidí, kde známe jejich
skutečné obličeje a víme, jak vypadali, je trochu problém. Je totiž důležité,
aby bylo poznat, že je to ten člověk, ale zároveň aby byla zachovaná byzantská
tradice.
V čem spočívá?
Každý máme v obličeji nějaké specifické rysy. Pro Byzanci
je ale typické, že například oči jsou mandlového charakteru a to by se mělo
zachovat. Nos nikdy není u ikony tak vytvarovaný, aby tam byla nějaká bambule.
Vždy je dlouhý, tenký, zakončený malou decentní bambulkou. Ústa jemná, nikdy se
ten člověk neusmívá. Ta postava je vždy taková zklidněná. Když se člověk podívá
na ikonu, tak by měl přicházet pokoj. Taková tichá chuť spásy. Chuť Nebe. Ale zároveň když člověk ví, jak ten světec
vypadá, tak je to trošičku složitější. Mě se před lety ještě v klášteře
stalo, že jsem dělal nákres Bohorodičky. Bylo to tužkou, černobíle. A
přicházeli bratři a ptali se: „Co teď děláš, na čem pracuješ?“ No, a když
viděli tu kresbu, tak hned říkali: „Jé, ty děláš Matku Terezu!“ A já říkal:
„Ne, to je Panna Maria“. A pak zase jiný bratr: „Jé, ty děláš Matku Terezu!“ A
v tu chvíli jsem si pro sebe říkal: „Až budu jednou dělat opravdu Matku
Terezu, tak už mám předlohu hotovou.“ I takto se to může stát.
Děkuji Vám za
rozhovor a těším se na setkání v klášteře.
Komentáře
Okomentovat