Premonstrát by nikdy neměl být sám
Rozhovor s otcem Pavlem Řehořem Urbanem, O.Praem nejen o výročí 900 let řádu premonstrátů.
I. část
Letos slavíme výročí
900 let od založení premonstrátského řádu. Co přesně se před těmi devíti sty lety
událo? Jaký to je příběh?
My se letos na toto výročí vlastně jen připravujeme. To
výročí samo o sobě bude totiž přesně až 24. prosince 2021, kdy si připomeneme
právě ten okamžik založení. Když se řekne založení, čekali bychom třeba
položení nějakého kamene, podepsání smlouvy a podobně. Tehdy to ale bylo tak,
že o Vánoční vigilii, kdy se slavilo Narození Páně, svatý Norbert spolu s
dalšími bratry složili před oltářem svoje řeholní sliby, své rozhodnutí patřit
Kristu a naplnit svoje poslání – které nakonec přijímáme my všichni – a to je
poslání hlásat radostnou zvěst Evangelia a druhé přivádět ke Kristu. Svatý
Norbert si zvolil heslo: „Christo solo duce“ čili: „Kristus je jediný vůdce“ a
tomu podřizoval celý svůj život. Samotný premonstrátský řád má krásné heslo:
„Ad omne opus bonum parati“ – „Ke každému dobrému dílu připraven“. To je hezké,
ale naplnit toto heslo je dost náročné, a abychom ho mohli naplnit, na to
musíme být připraveni! Ale jak mohu být připraven? Jedině tak, že naslouchám
Bohu, žiji ve společenství s Bohem a naplňuji jeho vůli. Aby toto bylo možné,
tak vzniká samotné společenství premonstrátů. Oni si uvědomovali, že jsou
voláni Bohem k nějakému poslání, a to právě ve společenství. V době, kdy
Norbert žil a vytvářel společenství bratří, probíhala vlna obnovy kanovnického
způsobu života, objevují se spisy svatého Augustina a jeho Řehole, byly o tom
různé disputace atd. Šlo o ideál návratu k apoštolskému životu, životu prvních
křesťanů v Jeruzalémě. Kde všichni žijí pohromadě, co mají tak dávají do
společné pokladny, z toho pomáhají druhým a podporují se k apoštolské činnosti
hlásání Evangelia. To vše nějakým způsobem svatého Norberta naplňovalo. Jeho
život byl složitý, spletitý a prožil si různé okamžiky. Nakonec svoje
nasměrování objevil právě v kombinaci řeholních kanovníků. Řehole znamená žít
podle nějakých pravidel. Kanovnický způsob života říká: Žít podle nějakých
kánonů, naplňovat určité povinnosti. Toto Norbert skloubil dohromady a vytvořil
spiritualitu, která se 900 let vyvíjela v každé oblasti a době. Takže říci
dnes přesně, co to je premonstrátská spiritualita, je těžké. Někdo
upřednostňuje pastorační činnost, někdo řekne, že je to ta kontemplativní
činnost, atd… Máme-li si to přiblížit, je třeba si uvědomit, co vůbec slovo spiritualita znamená. To slovo vychází
z latinského spirare, což je
dýchat. Takže by se dalo říci, že spiritualita je takové správné dýchání.
Abychom mohli žít, potřebujeme dýchat. V křesťanském smyslu „dýchat Boha“.
Přijmout Boha, který nakonec proměňuje celý můj život. Toto přijetí se děje
prostřednictvím Ducha Svatého, skrze kterého jsme oživováni, uschopňováni
poznávat, co od nás Bůh žádá a rozlišovat různé podněty kolem nás. V moci
Ducha svatého jsme schopni odpovídat na Boží volání. Čili spiritualita není jenom
premonstrátská, ale i františkánská, je dominikánská a další a další. Ale je
také spiritualita manželství a vůbec každého křesťana a také každého člověka.
Každý musí dýchat a každý člověk se nějakým způsobem snaží odpovědět na Boží
přítomnost a jeho volání.
Svatý Norbert a první bratři toho 24. prosince 1121
odpověděli na Boží volání tím, že se rozhodli žít společně v jednom domě a
naplňovat tím svůj život.
Jak si představujete
to místo, kde se to odehrálo?
Norbert, to byl takový poutník Evropou, on pořád někde
cestoval. Dal sice podnět k založení, ale kdybych to řekl hrubě, on to
nikdy nedotáhl do konce. Takže tím, kdo dal tomu řádu skutečný řád, byl jeho
nejbližší spolupracovník blahoslavený Hugo. On byl také prvním opatem
v Prémontré. Ne Norbert, který je spíš duchovním otcem toho společenství.
Norbert byl charismatická osoba, měl mnohé dary a schopnosti, otevřel se
působení Boží milosti a měl dar Ducha svatého, o který snad všichni usilujeme a
přijímáme ho také prostřednictvím biřmování. Svatý Norbert se nakonec stal
Magdeburským arcibiskupem a pak také říšským kancléřem – pomáhal císaři a nikdy
se v klášteře neukotvil.
On tam byl snad jen
pět let?
Ani to snad ne. Když sledujete jeho životopis, pořád někde
putoval. Dostal nabídku od lyonského biskupa, aby v té oblasti založil
klášter. Společně hledali místo, našli v Premontré kapli svatého Jana
Křtitele kolem které se později ve spolupráci s biskupem z Lionu
vybudoval nejen kostel ale také první klášter. To byl počátek řádu, který se
začal šířit do celého světa. Byla to velká a rychlá expanze, během prvních
padesáti let vzniklo kolem stovky klášterů. Roku 1121 vzniká klášter v
Prémontré a už krátce nato přichází premonstráti i do Čech – Strahov (1143),
pak Želiv, Teplá, atd…
Čím to bylo? Oni se nějak trefili do požadavku té doby?
Samozřejmě. Do té doby tady byla benediktínská řehole,
komunita s jasnými pravidly. Šlo o spíše uzavřené společenství, ale tady
to bylo něco nového. Oni vystihli tu zvláštní kombinaci kanovnického a
řeholního života. Čili stálá modlitba, stálá liturgie a řeholní – až skoro
mnišský způsob života, ale na druhou stranu … My dnes už máme jednotná
pravidla, např. bílý hábit, struktura kláštera, opat, převor atd., ale těch
prvních sto, dvě stě to nebylo. Každý z těch klášterů byl úplně jiný. Ano,
bylo tam něco, co je spojovalo, to vědomí Norberta, augustinská řehole, určité
nasměrování.
Když se v sedmdesátých,
osmdesátých letech minulého století sešla generální kapitula snažili se naši
spolubratři charakterizovat, co jsou to premonstráti a vytvořili prohlášení.
Tam se píše, cituji: „Přitahováni milosrdným a trojjediným Bohem jsme jako
křesťané povoláni, abychom radikálním a apoštolským životem následovali chudého
a zmrtvýchvstalého Krista podle evangelia, řehole sv. Augustina a charismat
svatého Norberta, zakladatele našeho řádu. Způsob našeho života charakterizuje
celoživotní hledání Boha v bratrském společenství, neustálá konverze, jíž
se dáváme darem církvi, ve které jsme složili sliby, ve společenství
s Kristem, jenž se zřekl sám sebe, v napodobování Panny Marie
v tom, jak přemýšlela o Božím slovu, ve stálé a nepřetržité modlitbě a
službě u oltáře. Z chórové modlitby a od oltáře jsme posláni, abychom
sloužili lidem v duchu prostoty, pohostinnosti, smíření a pokoje pro dobro
církve a světa. Zvláště jsme vysláni tam, kde se Kristus nachází mezi chudými a
trpícími a mezi těmi, kteří Krista neznají. Modlíme se, aby Duch Svatý
dokončil, co v nás započal v den Ježíše Krista.“ Takto se dnes
charakterizuje řád premonstrátů.
Jak byste výstižně
definoval odlišnost premonstrátů od jiných řádů, to premonstrátské specifikum a
novum? A proč Vy jste se rozhodl právě pro tento řád?
Základem je následování Krista, žít v moci Ducha svatého
podle evangelia, to je společné pro všechny řády. Ale pak je tam také žít podle
řehole svatého Augustina a charismat sv. Norberta. Chórová modlitba a oltář, to
je kanovnický způsob života. Jak se tam psáno v prohlášení generální
kapituly, od modlitby a oltáře jsme posláni, abychom sloužili v duchu prostoty,
pohostinnosti, smíření a pokoje. A v tom je možná vnímat rozměr, který
Norbert přináší do 12. století., oproti třeba benediktinům. On si uvědomuje, že
mám-li něco dát, musím žít z neustálé modlitby a neustálého hledání Boha a
nenechávám si to pro sebe, ale jdu a dávám to dál. To je pastorační činnost,
která jde mimo zdi kláštera. Oproti například benediktinskému řádu, kteří
sloužil liturgii, modlil se a bylo to úžasné, ale vnější pastoraci neměl.
Zatímco od sv. Norberta platilo, že bratři musí společně žít, modlit se a
vzájemně se podporovat také v pastorační činnosti. Diecézní kněz je na
faře sám. Občas má kaplana, ale každý žije svůj vlastní způsob života. Kdežto u
premonstrátů je spojuje tzv. „fraternitas“ čili bratrství. Povinnost společné
modlitby, společného stravování, společného života, a navíc také pastorace. To
znamená, že se mají podporovat i v této činnosti. Premonstrát vlastně
nikdy není sám. Podle řehole sv. Augustina, jdeš-li někam, ať jde s tebou
bratr. Ne, kterého si vybereš, ale kterého ti určí představený.
No jo, ale jak je to
pak s Vámi tady v Mariánských Lázních? Vy máte společenství bratří 15
km daleko. Má to ještě pro Vás význam?
To je jen technický problém. Povinnosti pastorace ve farnosti
mě do jisté míry blokují, že sice nyní nemohu prožívat fyzické společenství,
donedávna jsme tady byli společně tři. Spolu jsme vedli chórovou modlitbu,
mohli jsme spolu plánovat aktivity ve farnosti, atd… Ale situace se vyvinula
tak, že jsem tu teď sám. To ale neznamená, že nežiji společenství, neboť v době,
kdy bratři se v klášteře společně modlí „breviář, snažím se ve stejnou
dobu spojit se s nimi v duchovní rovině. Dále bohoslužby – Vánoce,
Velikonoce, nebo nedělní mše koordinujeme společně. Bratři z kláštera
dojíždí do Mariánských Lázních a pomáhají mi s bohoslužbami, takže jsme
v kontaktu. Naše společenství sice není vždy fyzické – to je problém
nedostatku kněží, dorostu, ale stále žijeme tu duchovní rovinu.
A jestli se ještě mohu
vrátit k otázce, proč jste se stal právě premonstrátem?
Já jsem byl od malička veden k víře. Od třech let jsem u
oltáře jako ministrant a náš kněz, kterého jsme měli ve farnosti, P. Pavel
Táborský, byl terciářem strahovského kláštera. On nás, ministranty, vedl
k základním třem bodům. K lásce k liturgii, k mariánské úctě a
během výuky náboženství, která tehdy byla vedena tajně, k lásce
k Písmu svatému, k Bibli. A to bylo ve mně zakotveno. Pro mě byla liturgie
a kostel, čistota nádob a podobně důležitá, a když jsem si potom v rámci
vývoje uvědomoval, že mě Pán volá k duchovnímu životu, tak jsem se potom,
aniž bych hledal, dostal na Strahov. Tam jsem rok bydlel, když jsem studoval na
Arcibiskupském gymnáziu v Praze. Měl jsem možnost se zde s bratry
scházet, účastnil jsem se chórové modlitby, liturgie, a to pro mě bylo důležité.
Myšlenky Augustina, Norberta a samotného řádu jsou mi velice blízké. Takže jsem
v roce 1996 vstoupil na svátek svatého Norberta do třetího řádu na
Strahově a byl jsem otevřený jít v té cestě dál. Božím vedením jsem se
tehdy setkal s tepelským emeritním opatem otcem Janem Franzem. Bylo to při
slavnosti, kdy jsem byl čerstvě přijat do třetího řádu. Otec Jan byl bývalým
farářem v Manětíně, takže znal mě i mou rodinu, a tak se mě zeptal: „Co
děláš na Strahově a proč nejsi v Teplé?“ A já jsem se přiznal, že vůbec nevím,
že nějaká Teplá existuje! Tak mě pozval ještě s dalšími kluky na výpomoc na
jáhenské svěcení otce Gilberta. Do Kláštera Teplá jsem tedy přijel poprvé
v červnu 1996. Tam jsem strávil víkend, poznal jsem ten prostor,
blahoslaveného Hroznatu, atd. a domluvili jsme se s otcem Janem, že ještě
přijedu v srpnu na jeden týden, no a od toho okamžiku jsem už
v klášteře v Teplé zůstal.
Kolik Vám bylo let?
Bylo mi 21. Dalí osobností, která mě provázela na mé cestě
byl otec Petřina, který byl tenkrát převorem na Strahově. On nám přibližoval
řád premonstrátů v skrze řádové „patero“, kde se klade důraz na život
liturgický, apoštolský, kající, mariánský a eucharistický. Zdůrazňoval liturgii
v tom smyslu, že premonstrátský život není založen na nějaké krásné pompéznosti,
vyzdobeném kostele atd., ale ve stálé účasti na mši svaté, ve stálé modlitbě.
Rozhovory s otcem Petřinou byly pro mě velice důležité.
Když se zamyslíme na premonstrátským „paterem“, zjistíme
vlastně, že je to návod k duchovnímu životu každého z nás. Ne jenom jednou
za rok jít ke svatému přijímání, ale eucharistie se pro každého z nás má stát
středem života a každý z nás se má stát tím dobrým darem. Tak, jako se
Kristus stal darem pro nás. Takže opět: V čem je to nóvum? Řádová pravidla
v konstituci říkají, že žít opravdový život ve společenství je nejvyšší
apoštolská činnost komunity. K tomu nám může pomoci to, že premonstráti,
kromě třech slibů, což je čistota, chudoba a poslušnost, skládají ještě čtvrtý
slib a to je „stabilitas loci“. To znamená: „Opouštím svůj rodný kraj, vstupuji
do společenství bratří dané kanonie, kde podle vzoru apoštolského života
usilujeme o jednotu bratrského společenství a s „farníky“ kanonie. To je jiné
oproti jiným řádům. Například františkáni jsou jednou v Praze, když je
potřeba, pošlou je do Olomouce a během života tak mohou změnit několik
klášterních komunit. Premonstráti žijí v jedné komunitě. Takže najednou se
Ti lidé kolem něho, nejen v komunitě, ale i v okolních farnostech,
pro něj stávají jeho bratry a sestrami a on usiluje o jejich dobro. A aby věděl
jak, potřebuje právě tu neustálou konverzi čili to neustálé hledání Boha,
modlitbu, rozjímání, duchovní cvičení atd…
Vy jste zmínil třetí
řád. Co to je a jak funguje?
Na prvním místě je potřeba si vysvětlit, co znamená třetí
řád. První řád je komunita složena z mužů. Svatý Norbert založil komunitu
v Prémontré, a protože jeho myšlenka návratu ke společnému životu
apoštolské církve v Jeruzalémě, podle řehole sv. Augustina, oslovila také
ženy, tak vzápětí na to vznikly, dalo by se říci do páru k těm mužským i
ženské kláštery, to nazýváme druhý řád. Svatý Norbert ale oslovil i lidi, kteří
již žili v manželství, nebo jim jejich společenské postavení nedovolovalo
vstoupit do kláštera, jako to bylo například u sv. Gottfrieda a podobně. Tak
Norbert vytvořil třetí řád. To je specialita premonstrátů, od nichž to později
převzaly i další řády. Když bych to měl přiblížit dnešnímu světu, nemůžeme
říci, že to je jen nějaký fan klub (směje
se). Členové třetího řádu jsou křesťané, kteří mají spoluúčast na
klášterním životě. Vždy to bylo tak, že to byli lidé, kteří sice žili
v domácnosti, ale snažili se myšlenky řádu žít v tom svém běžném
životě. Tato komunita se vždy tvořila kolem klášterního společenství. Mívali i
účast na jejich obyčejném životě, třeba jim pomáhali i na poli, podporovali
výstavbu kláštera, vedli například chudobince, sirotčince a podobně. Byli to
nejbližší spolupracovníci kláštera, někdy se s nimi modlili, když uměli
číst, tak měli účast i na chórové modlitbě, když neuměli, modlili se třeba
denně růženec atd… členové třetího řádu dávají příslib, že budou s bratry
duchovně spojeni a budou se snažit naplňovat řádové heslo: „Vždy být připraven
k dobrému dílu.“
Tepelský klášter má
také svůj třetí řád?
Ano, vždy měl. Je tu ovšem problém. Za komunistů, kdy byli
členové řádu rozptýleni po celé republice. Ve svých farnostech si vytvořili
kolem sebe společenství, skupinu lidí, kteří jim pomáhali. V současné době
je těchto členů tepelského třetího řádu kolem třiceti. Ale máme je
v Českobudějovické diecézi, v pražské arcidiecézi, ale také na Moravě,
prostě tam, kde se naši bratři pohybovali, protože nemohli být v Teplé.
A scházejí se někdy?
Samozřejmě, vždy jsou zváni na Hroznatovskou pouť 14.
července, na Augustinskou slavnost 28. srpna, nabízela se jim možnost
duchovních cvičení. Dnes už jsou ale letití a nemohou tolik cestovat. Vycházel
pro ně také zpravodaj. Tato stará generace z padesátých až devadesátých
let se ale postupně dostává do pozadí. Terciářem byl také například otec Václav
Škach, bývalý kancléř Plzeňské diecéze. V současné době přicházejí noví
kandidáti, ale jsme s nimi v kontaktu spíš na dálku. To scházení zde není.
Samozřejmě každý duchovní má na faře své blízké spolupracovníky. I tady mi chodí
lidé na společnou chórovou modlitbu nebo adoraci a tak dále. Nemohu říci, že by
byli vyloženě přijati do třetího řádu. Ale mohu říci, že aniž by byli formálně
přijati, tak tvoří toto společenství.
rozhovor bude pokračovat další částí
ptala se Kamila Kozáková
Komentáře
Okomentovat