Pokud má skladba melodii, „srdce“, nádech a prostě to klape, tak rozdíly nedělám.

 

Rozhovor s Jiřím Chaloupkem, provozovatelem nahrávacího studia v Klášteře Teplá


Mohl byste se nám představit? Jaké máte povolání a jak jste se ocitl v tepelském klášteře?

Mé jméno je Jiří Chaloupek, je mi 39 let, pocházím z Toužimi a již 10 let žiju v nedaleké obci Útvina. Od malička jsme s rodiči bydleli vedle hasičské zbrojnice, takže stát se hasičem bylo od malička mým snem. V patnácti letech, když jsem se rozhodoval o svém budoucím povolání, trval otec na tom, abych se vyučil řemeslu, takže jsem se vyučil instalatérem a ihned poté jsem dálkově absolvoval středoškolské studium. Během studia jsem byl přijat k Hasičskému záchrannému sboru, kde téměř 20 let pracuji jako profesionální hasič.

Při výkonu hasičského povolání jsem se několikrát dostal do tepelského kláštera, kde probíhaly různé hasičské výcviky, v kulturní památce povinné. Po jednom z těchto výcviků nás po klášteře provázela paní ing. Benčová, tehdejší vedoucí nově vzniklé Hroznatovy akademie. Vedla nás právě zrekonstruovaným barokním křídlem kláštera a v  rámci této prohlídky nám také ukázala nahrávací studio.

Již od malička mám rád hudbu, jako dítě jsem chodil do Základní umělecké školy v Toužimi, kde jsem se učil hrát na kytaru. Někdy ve 13 letech jsem se chytil kapely a na celou uměleckou školu jsem už ani nepomyslel. Až o pár let později jsem se do hudebky vrátil a začal hrát na dechový nástroj baryton. Hrál jsem také v orchestru, ale jako puberťáka mne to příliš nebavilo a tak jsem po dvou, třech letech opět skončil. V kapele jsem začínal hrát na elektrickou kytaru, poté basovou kytaru, a když nás opustil bubeník, tak jsem hrál asi 5 let na bicí nástroje. Jak už to v některých kapelách bývá, tak i ta naše se několikrát rozpadla a začala znovu hrát. Při posledním znovuzrození jsem v kapele začal pouze zpívat. Vždy mne bavilo věnovat se ozvučení hudby, tvořit vlastní skladby a „pasivně“ se věnovat hře na jakékoli hudební nástroje. Prohlídka hudební studia v klášteře mne nadchla a víc jsem neváhal. Byl jsem uchvácen nejen akustikou studia, ale celým tím nádherným prostorem kláštera. Rozhodl jsem se tedy požádat paní Benčovou, zda bych mohl v tomto studiu pracovat a studio dále rozvíjet. O provozování hudebního studia mělo v té době zájem několik osob. Klášter se tehdy obrátil na pana Romana „Mashu“ Šandora, který provozuje velmi úspěšné nahrávací studio Mercury v Rokycanech, aby nás ve studiu zaškolil. Všichni účastníci to vzdali, jen já jsem zůstal. Po krátké době jsem ovšem zjistil, že technické vybavení studia a mé znalosti nejsou dostačující. Nicméně po seznámení s Romanem Šandorem, se kterým dodnes velmi úzce spolupracuji, se mi postupně podařilo získat nespočet zkušeností ve studiové technice a studio vybavit tak, aby bylo vyhovovalo dnešní době. Za vše, co v této oblasti umím a mám, vděčím právě Romanovi.


Znamená to, že jste do studia musel investovat také vlastní prostředky?

Jak už jsem zmiňoval, tak samotné studio v klášteře má velmi kvalitní akustické podmínky a dá se říct, že s pomocí Romana Šandora a také díky vlastní finanční investici je nahrávací studio vybaveno tou nejmodernější technikou.


Ještě bych se vrátila k Vašemu zájmu o hudbu. Jaký hudební žánr je Vám nejblíž. Jakou jste měl kapelu?

Hrál jsem v rockové kapele „Mawson“ Toužim – takový melodický big bít, ale hrál jsem i v dechovce na již zmíněný baryton. Takže hudební žánry neřeším. Poslouchám víceméně vše co má smysl. Pokud má skladba melodii, „srdce“, nádech a prostě to klape, tak rozdíly nedělám.


Jaký je zájem o nahrávací studio, které v klášteře provozujete?

V prosinci tomu bude 6 let, co provozuju toto hudební studio. Vzhledem k tomu, že ještě neběží dlouho a není příliš známé, je využíváno středně. Snažím se studio propagovat přes sociální sítě Facebook, Instagram, přes internetové prohlížeče a snažím se i o jiné placené reklamy. Pár kapel i jednotlivců už tu samozřejmě nahrávalo. Ze začátku jsem ještě neměl tolik zkušeností, takže případní zájemci ani nevěděli, do čeho by šli, a zdejší lokalita je jakoby odstrčená od zbytku republiky. Samozřejmě doufám v to, že se to jednou otočí a lidé si naše hudební studio najdou.


S jakými hudebníky přicházíte do styku, jsou mezi nimi i nějaká známá jména?

Díky Romanu Šandorovi jsem se již setkal s několika známými hudebníky . Co se týče nahrávání v klášteře, tak mohu zmínit Smetana Trio, Trio Lobkowicz, Michaela Gemrotová, místní regionální kapely, několik raperů a mnoho dalších. Více lze najít na webových stránkách studia.


Jak vlastně probíhá takový nahrávací den?

Nejpodstatnější pro kapely je v dnešní době cena/kvalita/zkušenosti. Jelikož nejsem tolik známý, tak, i když dnešní zkušenosti a vybavení odpovídají vyšším cenám, držím cenovou hladinu níže. S případnými zájemci se nejdříve osobně setkáme u kávy, kde si dohodneme nejen cenu, ale i samotné termíny nahrávání, požadavky kapely a způsob nahrávání. Domluvíme se, zda nahrávky budou probíhat například celý týden, nebo  v jednotlivých dnech s přestávkami, zda bude točit kapela jako celek nebo po jednotlivých nástrojích, zda se budou dodělávat do skladeb aranže atd.

Nahrávací den probíhá následovně: ráno se s hudebníky sejdeme, připraví se a ozvučí se nástroje, odsouhlasí se zvuk, provedou se případné úpravy techniky, vyberou se správné mikrofony a jejich umístění, nejvhodnější předzesilovače a poté probíhá samotné natáčení. Po natáčení následuje mix skladby, editace, případné korektury, pak se skladba exportuje a předá uživateli ke schválení, po schválení probíhá mastering skladby a finální nahrávka je odeslána uživateli.


Mají hudebníci při několikadenním nahrávání možnost se v klášteře ubytovat?

Mají. Řešíme to s každou kapelou, která přijede na větší projekt. Buď se ubytují přímo v klášteře v těsné blízkosti studia, nebo mohou využít služby klášterního hotelu anebo v penzionu s restaurací v městečku Teplá což je cca 500m od kláštera.


Nabízíte v klášterním studiu něco zvláštního, čím by mohlo případné zájemce nalákat?

Jedině svou osobu (směje se). Jinak klášter nabízí nádherné prostředí, ze kterého jsou všichni nadšeni. Kromě vybavení studia a cenných historických prostor, je důležitý i přístup k lidem a to, co člověk umí. Moc si vážím toho, když mne někdo pochválí za můj přístup. Na to jsem hrdý. Samozřejmě si stojím za tím, aby si klient z našeho nahrávacího studia odnesl nejen kvalitní výsledek, ale také vzpomínky, které by rád časem zopakoval.


Podepsala se na provozu také pandemie koronaviru?

Na mě se nepodepsala. Naštěstí. Ačkoliv jsem s ní při výkonu svého povolání přišel osobně do styku. Skutečnost, že musel být omezen pohyb osob ve veřejných prostorech, se mi vlastně úplně vyhnula. Musím uznat, že jsem během pandemie dodělal plno věcí ať už kolem svého domu, tak i zde ve studiu.


Jaké máte se studiem plány do budoucna?

Ty největší. Nejraději bych prostory studia rozšířil, což by naprosto úžasné! V současné době, když se ve studiu natáčí např. desetičlenný sbor, tak je to už nahraně. Přál bych si také, aby studio vešlo ve známost a bylo hojně užíváno. Nedávno tu byl Dan Dobiáš, muzikant a road manager Lucie Vondráčkové, kapelník revivalové skupiny Abba Stars a také člen skupiny Kečup. Ze studia a prostředí kláštera byl naprosto unešený. Mám velkou radost, když jsou lidé nadšeni a proto všechny zájemce srdečně zvu.

V případě zájmu mne mohou hudebníci kontaktovat na telefonním čísle 777 250 697 nebo e-mailu: chaloupek.jiri@gmail.com. Domluvíme se na osobním setkání přímo v klášteře Teplé, kde je velmi rád přivítám.


Pane Chaloupku, děkuji za příjemný a zajímavý rozhovor.


Monika Matějková



Komentáře

Oblíbené příspěvky